Nieuw gemeentehuis komt er niet onder druk van CD&V

CD&V Berlare heeft op de voorbije gemeenteraad aan de meerderheid (Open VLD – N-VA) gevraagd om een referendum te organiseren over de bouw van een nieuw gemeentehuis op het kerkplein, het jarenlange standpunt van Open VLD.  “CD&V was ervan overtuigd dat vele inwoners de meerwaarde van deze nieuwbouw met kostenplaatje van 3,7 miljoen euro niet inzagen”. Wij wouden dat de meerderheid aan de vooravond van het meerjarenplan de bevolking de kans gaf om zijn mening te geven over dit groot investeringsproject,” zegt voorzitter Yves Poppe. Groot was de verwondering van de CD&V-fractie toen bleek dat Open VLD – N-VA een bocht van 180° graden maakten in dit dossier. We zijn blij dat door de constante druk van CD&V een nieuwe financiële kater vermeden kon worden. De meerderheid is in dit dossier ondertussen vier keer van idee veranderd op tien jaar tijd. Met als eerste piste de centralisatie van de diensten in het oude AMI-gebouw, om daarna dit gebouw te verkopen met 280.000 euro verlies. Ten tweede kwam de meerderheid tot inzicht om de diensten toch te decentraliseren op basis van een tweede studie. De derde piste was een nieuwbouw gemeentehuis op het kerkplein van Berlare met geschatte kostprijs 3,7 miljoen euro. Om dan uiteindelijk te komen bij de vierde piste dat de meerderheid tot inzicht komt dat het financieel niet haalbaar is om alle diensten te centraliseren. Een standpunt dat CD&V al jaren uitdraagt en zelfs tot één van haar verkiezingsspeerpunten bombardeerde bij de verkiezingen van oktober 2018. CD&V Berlare betreurt dat er verloren plannen en studiekosten werden opgemaakt en uitgegeven, maar is opgelucht met het voortschrijdend inzicht van de meerderheid.